Kurz: Tvorba a rozvoj podnikatelských modelů

Garant / vyučující: Doc. Ing. Vít Chlebovský, Ph.D., Ing. Jakub Ulč

Cíl kurzu: Cílem kurzu je naučit zájemce pracovat se základními využívanými metodikami pro tvorbu podnikatelských modelů a jejich inovací  (CANVAS, LEAN CANVAS) a dokázat je prakticky využívat.

Cílem je rovněž podpořit praktické zaměření na udržitelné podnikatelské modely.

Kurz rovněž podporuje tvořivé myšlení, schopnost plánovat a schopnosti posuzovat a zpracovávat rizika.

Zakončení: Mikrocertifikát

Časový rozsah: 104 hodin  

Forma výuky: Distanční a on-line využití nástrojů blended learning

Hodnocení: Obhajoba vytvořeného podnikatelského modelu

Požadované vstupní znalosti účastníků: základní přehled podnikatelského prostředí

Podmínky přijetí do kurzu: e-přihláška

 

VÝSTUPY Z UČENÍ

Znalosti: Studenti získají znalosti využívaných metodických postupů tvorby a inovací podnikatelských modelů a znalosti způsobů aplikací jednotlivých metodických rámců. Budou schopni vysvětlit tři základní pilíře podnikatelských modelů – value proposition (hodnotová nabídka), value architecture (hodnotová architektura) a profit equation (zisková rovnice). Budou znát jejich základní vazby a další souvislosti. Studenti budou rovněž schopni vnímat podnikatelské modely v kontextu udržitelného rozvoje a sociálního podnikání.

Dovednosti: Studenti budou schopni zpracovat praktický podnikatelský nápad s využitím představených metodických rámců a posoudit jeho realizovatelnost v praxi. Budou schopni sestavit základní plán implementace navrženého podnikatelského nápadu ve formě základního podnikatelského modelu.

Obecné způsobilosti: kurz podporuje tvořivé myšlení, schopnosti plánování, týmové spolupráce a schopnosti posuzovat a zpracovávat rizika realizace. Podporuje inovativní, časově efektivní, přístup k řešení problémů. Podporuje rovněž rozvoj podnikatelského myšlení s využitím zásad udržitelného rozvoje.

 

Průběh výuky

Výuka probíhá jako přímá, nepřímá, samostudium a práce na praktických úkolech a ve formě konzultací. Studenti by po absolvování kurzu měli být schopni zvládnout sestavit podnikatelský model a obhájit jej.

 

OBSAH KURZU

  • Podstata podnikatelských modelů, jejich interdisciplinární vazby
  • Tři základní pilíře podnikatelských modelů, jejich podstata a vzájemné vazby
  • Value proposition
  • Value architecture
  • Profit equation
  • Model LEAN CANVAS
  • Model CANVAS
  • Porovnání modelů a jejich provázanost
  • Tvorba plánu pro implementaci podnikatelského modelu
  • Využití nástrojů AI pro podporu rozhodování
  • Trendy v rozvoji podnikatelských modelů a jejich inovace

 

LITERATURA

OSTERWALDER, Alexander a PIGNEUR, Yves. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. 2. vydání. Přeložil Radek BLAHETA. V Brně: BizBooks, 2015. ISBN 978-80-265-0425-2.

Cornuke, Brandon. The Value Proposition Matrix: An Innovator's Guide to Four Questions That Separate Success from Failure. N.p., Brandon Cornuke, 2022.

Startup Owner's Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company (Steve Blank, Bob Dorf, ISBN 0984999302).

SRPOVÁ, Jitka. Začínáme podnikat: s případovými studiemi začínajících podnikatelů. Praha: Grada Publishing, 2020. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-2253-0.

 

 

Kurz je realizován v rámci projektu:
Transformace formy a obsahu vzdělávání na Vysokém učení technickém v Brně, NPO_VUT_MSMT-16609/2022.