Na Fakultě podnikatelské VUT vzniká mezinárodní kurz o společenské odpovědnosti firem. Podílí se na něm šest univerzit
O tom, jak vypadá společenská odpovědnost firem u nás i v zahraničí, jak ji ve firmě správně nastavit i jak mohou vypadat praktické výstupy takové pomoci, se brzy budou moct učit studenti Fakulty podnikatelské VUT. V rámci projektu Strategic Corporate Social Responsibility – the case of Europe a ve spolupráci s pěti dalšími univerzitami po celé Evropě totiž Fakulta podnikatelská VUT nyní dokončuje nový předmět, který by měl být v budoucnu dostupný zájemcům o takzvané CSR.
Příklady firem, které se rozhodly pomáhat svému okolí, srovnání pomoci v Česku a v zahraničí i praktické tipy, jak program společenské odpovědnosti v organizaci nastavit a řídit. To všechno by se měli v budoucnu dozvědět studenti Fakulty podnikatelské VUT v Brně v rámci nového předmětu, který právě vzniká. Spolu s nimi si ale stejné znalosti budou osvojovat i studenti z univerzit v Řecku, Španělsku, Francii, Lotyšsku či Portugalsku. „Fakulta podnikatelská VUT je od roku 2019 součástí strategického partnerství pro vysokoškolské vzdělávání podporovaného Evropskou unií, ze kterého tento projekt s názvem Stategic Corporate Social Responsibility vychází. Iniciátorem byla univerzita v Řecku a připojilo se dalších pět univerzit po Evropě včetně nás. Společně vyvíjíme unikátní kurz, který je hlavním výstupem celého projektu,“ přiblížila proděkanka pro zahraniční vztahy Iveta Šimberová, která za FP VUT projekt zaštiťuje.
Každá univerzita do semestrálního kurzu připravuje dva moduly. „Rozdělili jsme si semestr a každý z nás je garantem dvou kapitol. K těm připravujeme veškeré materiály, prezentace, praktické příklady i případové studie,“ popsala Šimberová. V budoucnu pak vyučující plánují, že by kurz kombinoval prezenční a online výuku. Jelikož je určen studentům hned z několika zemí, bude podle Šimberové v angličtině.
Kromě pedagogů ze všech zapojených škol se na obsahu kurzu podílí i studenti. Ti totiž v rámci mezinárodní studentské soutěže Euroweek vypracovávali projekty na téma společenské odpovědnosti firem, takzvaného CSR. Jejich případové studie a výstupy proto také poslouží při výuce. Při letošním ročníku Euroweeku měl pak také proběhnout pilotní běh tohoto nového předmětu. „Bohužel se ale akce kvůli pandemii nebude konat. Do poslední chvíle jsme doufali, že bude alespoň online, ale Francie, která měla letos akci pořádat, se rozhodla ji zrušit,“ podotkla Iveta Šimberová.
Nyní proto řešitelé projektu doufají, že jakmile se podmínky zlepší, budou moci uspořádat setkání, v rámci kterého by si vybraní studenti předmět vyzkoušeli. Na základě zkušeností a zpětné vazby by se se pak dopilovat do finální podoby.
V budoucnu ho v rámci svých akreditovaných programů budou nabízet všechny univerzity. „Záleží ale na každém, kam přesně ho ve výuce zařadí. My zvažujeme, že ho začleníme do magisterského programu Strategický rozvoj podniku, protože tam se téma CSR probírá. Je to trend, který by manažeři měli vnímat, znát a umět s ním pracovat,“ vysvětlila Šimberová.
Materiály a potřebné podklady jsou podle Šimberové za Fakultu podnikatelskou VUT už téměř dokončené. „Zařadili jsme hodně příkladů a několik případových studií. Oslovili jsme naše studenty a absolventy, kteří ve svých firmách společenskou odpovědnost řeší. Například společnost Čistě.cz, která mimo jiné podporuje dětské domovy. Vede ji naše absolventka, takže příprava podkladů byla i trochu nostalgická a dojemná, protože jsme opět v kontaktu i s některými bývalými studenty,“ dodala na závěr Iveta Šimberová.